Main Article Content

Muhammad Reza Fahlevy
Muhammad Hairul Saleh
Niken Nurmiyati

Abstract

This study aims to determine the existence of bureaucracy in the era of the industrial revolution 4.0. This study used the descriptive qualitative method. The results of the study show that the industrial revolution 4.0 brought significant changes to the conditions of the bureaucracy in Indonesia. This is supported by data that Indonesia is ranked 5th in Southeast Asia with an electronic-based government system or known as e-government. E-government services in the Industry 4.0 era are very important for the government because the presence of e-government makes the service process carried out by the government have good accountability and transparency, this certainly affects the number or complexity of services in the bureaucracy. With the existence of e-government, it will improve the quality of public services from those that initially had pathology to now an innovative bureaucracy.

Article Details

How to Cite
Reza Fahlevy, M., Saleh, M. H. ., & Nurmiyati, N. (2023). Eksistensi Birokrasi di Era Revolusi 4.0: Penggunaan Electronic Government dalam Optimalisasi Pelayanan: The Existence of Bureaucracy in the Revolutionary Era 4.0: The Use of Electronic Government in Service Optimization. Journal of Government Science (GovSci) : Jurnal Ilmu Pemerintahan, 4(1), 42–57. https://doi.org/10.54144/govsci.v4i1.45
Section
Artikel

References

Arief, V., & Yuardani, A. M. (2018). Efektivitas Penerapan Konsep E-Government Dalam Bentuk Aplikasi Elektronik Kelurahan Pada Kelurahan Sungaibangkong Kecamatan Pontianak Kota Kota Pontianak Provinsi Kalimantan Bara. TRANSFORMASI: Jurnal Manajemen Pemerintahan, 10(2), 155–163.

Fadhlurrohman, M. I., Syarifuddin, T. I., & Khairina, E. (2021). Political Ethics in Leadership: Impact of Behaviour Ethics Implementation of Regional Heads in Indonesia. Journal of Government and Political Issues, 1(1), 45-55.

Gioh, A. (2021). Pelayanan Publik E-Government Di Dinas Komunikasi Informatika Kabupaten Minahasa. Jurnal Politico, 10(1), 1–14.

Jasmi, K. A., Basiron, B., Huda, M., & Maseleno, A. (2018). Tactical Steps for E-Government Development. International Journal of Pure and Applied Mathematics, 119(15), 2251–2258.

Mirzaqon, A., & Purwoko, B. (2015). Studi Kepustakaan Mengenai Landasan Teori Dan Praktik Konseling Expressive Writing, 1–8.

Nugraha, J. T. (2018). E-Government Dan Pelayanan Publik (Studi Tentang Elemen Sukses Pengembangan E-Government Di Pemerintah Kabupaten Sleman). Jurnal Komunikasi Dan Kajian Media, 2(1), 32–42.

Pangodian, R. A., Santosa, P. I., & Nugroho, E. (2019). Faktor Yang Harus Dipenuhi Oleh Sistem Informasi Pemerintahan (E-Government) Dalam Menghadapi Disrupsi Revolusi Industri 4.0. Seminar Nasional Inovasi Teknologi, 17–22.

Ramdani, E. M. (2018). Analisis Efektivitas Pelaksanaan E Government di Tingkat Kelurahan. Sawala : Jurnal Administrasi Negara, 6(1), 31–48. https://doi.org/10.30656/sawala.v6i1.520

Sari, L. I., Helmud, E., Probonegoro, W. A., & Damini, S. (2020). Sistem Informasi Kependudukan Sebagai Bagian Dari Sistem E-Government Berbasis Web : Studi Kasus Kantor Kelurahan Air Itam. Jurnal Informanika, 6(1), 25–34.

Somantri, O., & Hasta, I. D. (2017). Implementasi e-Government Pada Kelurahan Pesurungan Lor Kota Tegal Berbasis Service Oriented Architecture (SOA). Jurnal Informatika:Jurnal Pengembangan IT (JPIT), 2(1), 23–29.

Surasa. (2019). Tata kelola pemerintahan berbasis e-government. Jurnal Ilmiah Multipedia Dan Komunikasi, 4(1), 11–22.

Susanty, Y., & Yuningsih, Y. (2021). Implementasi Electronic Government: Studi Kasus pada Aplikasi SILPa KAMI di Pemerintah Kota Cimahi Electronic. Jurnal Wacana Kinerja: Kajian Praktis-Akademis Kinerja Dan Administrasi Pelayanan Publik, 24(2), 1–23. https://doi.org/10.31845/jwk.v24i2.696

Syaputra, A. (2021). Aplikasi E-Kelurahan Untuk Peningkatan Pelayanan Administrasi dalam Mendukung Penerapan E-Government. MATRIK : Jurnal Manajemen, Teknik Informatika Dan Rekayasa Komputer, 20(2), 379–388. https://doi.org/10.30812/matrik.v20i2.1180

Tami, F. D., & Putri, N. E. (2019). Efektivitas Penerapan Program E-Kelurahan Di Kelurahan Silaing Bawah Kota Padang Panjang. Spirit Publik: Jurnal Administrasi Publik, 14(1), 56. https://doi.org/10.20961/sp.v14i1.34004

Wijarnoko, M. A., Asy’ari, M. A., & Rouf, A. (2020). Pengembangan E-Government Di Dki Jakarta (Studi Portal Resmi Provinsi Dki Jakarta) Pengembangan E-Government Di Dki Jakarta. Https://Www.Researchgate.Net/Publication/341042004, 1–10. https://doi.org/10.31219/osf.io/7vc3y

Yulindaningtyas, D. (2015). Kualitas Pelayanan Kependudukan Terhadap Kepuasan Masyarakat, 4(2), 418–425.

Dokumen :

UU Nomor 25 Tahun 2009 tentang Pelayanan Publik

Website :

https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2022/10/05/sistem-e-government-indonesia-peringkat-ke-5-di-asia-tenggara (diakses pada 14 Desember 2022)

https://databoks.katadata.co.id/datapublishembed/101820/jakarta-provinsi-dengan-e-government-terbaik (diakses pada 14 Desember 2022)

https://aptika.kominfo.go.id/2022/10/signifikan-hasil-survei-e-government-indonesia-naik-11-peringkat/ (diakses pada 14 Desember 2022)